OVERBY LYNG 4583 SJÆLLANDS ODDE
REFERET & ÅRSBERETNNG

Referat af Generalforsamling i Grundejerforeningen Asgers Lyng d. 11. august 2024 kl. 11.                       20 deltagere mødte op, og de repræsentererede 13 medlemskaber.

  1. Til valg af dirigent blev Helle Bergstrøm AL 19A udpeget, da ingen andre meldte sig, og alle var enige i dette valg og som referent blev Helle Bergstrøm ligeledes valgt. Helle bekendtgjorde at generalforsamlingen var lovlig og rettidigt indkaldt ifølge vedtægterne og mødet kunne gå i gang.
  2. Bestyrelsens beretning blev fremlagt af forkvinde Nina Baun AL 30. Beretningen vedhæftes som dokument sammen med guide til vedligeholdelse af beplantning på grunde og veje som er udarbejdet af Odsherred Kommune.
  3. Regnskab 2023/24 var delt ud og blev gennemgået af Nina Baun bistået af Mariane Beicker Andersen AL 32, vores ene revisor i grundejerforeningen, idet der i år har været brug for hjælp udefra til at lave det endelige regnskabet pga. tidligere kassere Jes Hilflings bortgang i det forgangne år. Regnskabet blev godkendt.
  4. Budget 2024/25 sættes dobbelt så højt som vanligt, idet flere af sidste års regnskabs udgifter først er betalt i dette regnskabsår, bl.a. flere administrationsomkostninger og de større posteringer på hjemmeside/regnskabsmodul og indkøb af kratrydningsudstyr. Desuden øges kontingent indtægt med kr. 3.400 i forventning om at inddrive halvdelen af kontingenttilgodehavendet fra tidligere år. Der var spørgsmål til vores gebyrer til banken, og hvad det dækker? Det indeholder blandt andet en fuldmagt 4 x årligt, til at der er en anden end foreningens kassere der har adgang til kontoen (Nina Baun), og dette har vist sig at være nyttigt, da vi netop i det forgangne år har stået i en situation, hvor dette blev nødvendigt at tage i brug. Men vi er blevet rådet til at kigge på andre muligheder og måske få dette billigere i en anden bank. Budgettet blev godkendt.                   
  5. Fastsættelse af kontingent 2024/25 forbliver uændret på 400 kr. årligt. Enstemmigt vedtaget.
  6. Der var ikke modtaget nogen indkomne forslag.
  7. Valg til bestyrelsen: Kasser Jes Hilflings post var på valg i år pga. dødsfald og hertil meldte Darko Loncar fra nr. 41, sig til posten som grundejerforeningens nye kassere og blev valgt ind uden modkandidater.                                                                                    For valg af suppleanter: Jette Tang AL 35 og Lars Bergstrøm 19A var på valg i år og stillede ikke op igen, og Rasmus Frandsen AL 29 meldte sig som den ene og Niclas W. Slot AL 17 meldte sig som den anden, og de blev begge valgt uden modkandidater.
  8. Ved valg af 2 revisorer blev revisor Mariane Beicker Andersen AL 32 genvalgt. Torben Lentz AL 16 ønskede ikke at genopstille. Anne Hansen AL 1 blev valgt ind som den anden revisor.
  9. Eventuelt: Mariane Beicker Andersen AL 32 stiller et åbent spørgsmål ift. hvad vi kan gøre for at passe på vores veje? (Der har været og kommer fortsat nybyggeri samt huse der skal køres på plads, fejlkørsler, renovationsvogne samt store biler med forskellige typer af materialer der løbende skal leveres til grundejerne)                                               Lilly AL 14 tilkendegiver at hun synes der køres for stærkt på Stenager, som AL 14 ligger ud til.                                                                                                                                    Helle AL 19A oplyser at der ifm. tømning af diverse skraldespande er ekstra mange kørsler med tunge renovationsvogne og tilsat det meget våde vejr, vil dette give gener på vejene.                                                                                                                              Anne nr. 1 spørger om kommunen påtager sig noget ansvar i denne forbindelse? Nina vil skrive til dem i denne forbindelse samt ifm. lugtgener fra biospandene.                       Niclas AL 15 og Karina AL 41 italesætter henstillinger ifm. nybyg, således at hver grundejer sørger for at informere entreprisen samt leverandører om at tage hensyn til vores veje. Niclas har selv gjort dette, samt haft en intern aftale med Egon AL 9 om at holde øje med vejene under byggeriet. Heldigvis er vores grunde beliggende på meget sandet område som i sig selv har en drænende effekt på den megen nedbør. Karina oplyser desuden, at man bør overveje at fælde mindre, idet træer også suger en del vand til sig.                                                                                                                                  Svend AL 21 beretter om at de rette vej forhold kan bevares ved, at vi anvender lergrus, da dette holder sammen på partiklerne, samt arbejder på at der er en lille hældning fra midten af vejen ud mod begge sider af vejen, så vandet kan løbe fra. Stiller ligeledes spørgsmål til bestyrelsen ift. en eventuel ny renovering af vejene som der skete for en del år tilbage? Bestyrelsen kan berette at det var en bekosteligt (i 2019 kostede kr. 32.000 for renovering af det første og mest belastede stykke af Asgers Lyng) og ikke umiddelbart er den fortrukne løsning.                                                                                                        Nina oplyser desuden at mange grundejeres rabatter ikke er holdt fri for træer og buske. Hvis fx der på den ene side er ryddet men ikke på den anden, vil bredere og tungere køretøjer undgå ”krattet” og køre med ene hjulsæt på den ryddede rabat. Dermed bliver kanterne på vejene kørt op og danner dybe hjulspor. Så hermed en opfodring til at tjekke sine skelpæle og rydde for beplantning udenfor disse (skellinjen ligger typisk ved bagkanten af elskabe).                                                                                                         Der er også mange skraldespande der er placeret udenfor skel, disse skal placeres indenfor skel på egen grund.                                                                                                Preben fra AL 35 tilkendegiver at hverken asfalt eller perlegrus er at foretrække og dermed slutter denne konstruktive debat ift. at vi ALLE skal huske, at der netop er tale om FÆLLES VEJE og dermed er det et FÆLLES ANSVAR at bevare dem i god stand fremadrettet og passe på dem.                                                                                       Spørgsmål til cykelstien langs Odden vejen ift. tidsplan? Det var meningen at cykelstien fra Lumsås til Havnebyen skulle være færdig ved udgangen af 2023, men dette er blevet udsat pga. miljøkonsekvensvurdering og indsigelser omkring den oprindeligt vedtagne placering af cykelstien på nordsiden af vejen.                                                            Odsherred Kommune har ligeledes nedskaleret projektet således at der også skal findes tid og midler til dette. Det er offentliggjort at projektet skulle være færdigt i 2025, men p.t. er der ingen tidsplaner at finde om dette, hos hverken Vejdirektoratet eller Odsherred Kommunes hjemmeside, oplyser Svend AL 21.                                                             Rasmus AL 29 er nysgerrig på hvad Preben AL 35 vil gøre ved vores flotte vejskilt af træ, som han har tilbudt at renovere. Preben  oplyser at han vil forsøge på rette vis at forskønne både udseende samt holdbarheden på skiltet og hvis det ikke lykkes, så indkøber vi et nyt – magen til.                                                                                            Anne AL 1 er ærgerlig over, at det ikke længere er muligt at fremskaffe en lokal ugeavis, når hun kommer i sommerhuset om fredagen. Hverken SuperBrugsen eller Rema har dem liggende og kassen med aviserne er tom på dette tidspunkt.                                  Eventuelt kan lokalavisen kontaktes og gøres opmærksom på dette? Bestyrelsen har ikke noget med dette at gøre.                                                                                            Afslutningsvis stiller Nina spørgsmål til forsamlingen ift. vores sociale arrangementer som bestyrelsen havde stablet på benene det forgangne år, men som desværre måtte aflyses pga. manglende tilslutning. Ønsker forsamlingen at bestyrelsen fortsat arrangerer arrangementer? For det er både tidskrævende at arrangere og aflyse. Til dette var der opbakning.                                                                                                         Generalforsamlingen blev dermed afsluttet og efterfølgende blev der serveret smørrebrød, kage og kaffe samt en hyggelig snak ved bordene.  

    Bestyrelsens beretning 2023/2024

    Velkommen og tak for deltagelse i grundejerforeningen Asgers Lyngs generalforsamling 2024.

    Efteråret og vinteren bød på lidt anderledes opgaver for bestyrelsen, idet der byggedes nyt hus på AL 15/17 (?) med tilhørende kørsel med tunge køretøjer, - samt igen, - en transport af et helt fritidshus på blokvogn ad de smalle og lidt skrøbelige grusveje – denne gang helt til Asgers Lyng 39. Det fordrede, at berørte grundejere langs ruten blev opfordret til, at rydde beplantning og træer, der voksede i eller ragede ud over rabatten, som kunne forhindrede så bred og høj en vogn at passere. Bestyrelsen forsøgte at foregribe evt. trælse oplevelser ifm. transporten, men det lod sig ikke helt gøre uden at belaste vejen og beplantning. Ydermere og helt tilfældigt, bevidnede Helle en fejlkørsel af en af DSVs (De Sammensluttede Vognmænd) store lastbiler og dennes skader af vejen ifm. vending af vognen. Helle tog billeddokumentation af bilen og skaden og skrev en klage til firmaet, som efterfølgende har udbedret skaden af vej og sving, der var berørt af dette. Så… kære med – medlem, hvis I er vidne til kørsel med tung trafik, så kan det nytte at dokumentere evt. skader med fotos, - også af vognen/firma, dato og klokkeslæt. Bestyrelsen forestår gerne efterfølgende klager til diverse vognmænd/kommunen.

    For at have dokumentation ift. at holde skadevolder op på genopretningen af vejene efter blokvogns- kørslen i vinters, har bestyrelsen fotodokumenteret vejene inden og efter kørslen. - Men…. det har imidlertid, været rigtig svært at følge op på. Vinteren og især forårets regnfulde indvirkning på vores veje og rabatter, samtidig med adskillige andre tunge kørsler af bl.a. slamsuger, renovationsvogne mm har forplumret vores hensigter om, at den enkelte grundejer selv tager ansvar, for de skader man forvolder på vejene ifm. nybyggeri. Men vi har fortsat til hensigt, i den udstrækning vi kan efterkomme det, at fotodokumentere vejene før og efter nybyggeri.

    Og nu jeg er ved vejene… så er der to herrer her… begge over 80 år, som tager et stort ansvar for vores fælles veje! For det er Egon og Preben der trofast reparerer hullerne i vejene, - og der har været mange denne sæson, og de genopstår ustandseligt. Tusind, tusind tak til Jer! Og selvfølgelig også tak til et par stykker mere, som også har taget en tørn. For… vi skal huske – at vi netop har FÆLLESVEJE, og vi er fælles om at vedligeholde dem. Det gør vi bl.a. gennem kontingentet, så der løbende kan indkøbes grus til de to bunker, så alle der har kræfterne til det, kan bidrage til den fælles opgave. Og så en tak til Egon, Asgers Lyng helt egen security-man, som passer på vores huse i ydermånederne. Intet undslipper hans årvågne øje for, om noget ser lidt anderledes ud end det plejer…. Om alle døre og vinduer er lukket og låst? – for ellers så får man et kald. Vi havde selv glemt at låse en dør i vinter – men dèn klarede Egon! Det er da service!

    Bestyrelsen har ansøgt Delepuljen hos Nordea om penge til kratrydningsudstyr og fik bevilget kr. 12.748 til formålet. En særdeles kraftig og effektiv kratrydder er indkøbt, med tilhørende sikkerhedsudstyr i form af vesir med høreværn, sikkerhedshandsker og bæresele. Den er særligt velegnet til beskæring af den invasive Rynkede Rose, slåen mm. Kratrydderen opbevares foreløbig hos mig (forperson NB), men vi har behov for en anden løsning, idet den er for pladskrævende til NBs lille redskabsskur. Så har nogen et mindre, ubenyttet skur vi kunne benytte evt med påsætning af en lås til serienøgler, kunne det være en stor hjælp.  Andre kreative løsninger er også velkomne.Kratrydderen er til fri afbenyttelse. Den er tung – og jeg vil, uden at lyde diskriminerende, mene, at den for en sikkerheds skyld, skal bruges af en mand. Og …. den er allerede testet – af en mand!  – Morten fra AL 2, som havde julelys i øjnene og næsten ikke kunne stoppe igen, da han var i gang med den fantastiske maskine ….. Og tak til Morten for at købe en plastikboks til opbevaring af udstyret.  

    Efter GF sidste år omdelte jeg (forperson NB) foldere i postkasserne om naturpleje i Odsherred til dem der ikke havde deltaget. Det var en sjov udfordring! Nogle steder var der slet ingen postkasse - andre var helt overfyldte, - flere manglede husnummer og det var heller ikke at finde på selve huset. Så måske kunne en ny postkasse med navn og husnummer være en julegaveide? For …. En fantastisk beslutning blev jo truffet ifm. vedtagelsen af ny lov om fælles postkasseanlæg: at grundejerforeninger stiftet før 1973 skal fortsat IKKE have fælles postkasseanlæg, men bevarer enkeltbrevkasser. - Til gengæld er reglerne for enkelbrevkasser blevet skærpet!  For det første skal man jo så have en brevkasse, - og den skal være forsynet med navneskilt, husnummer og evt. navn på fritidshuset. Vi henviser til, at læse reglerne mere præcist i januar-nyhedsbrevet fra bestyrelsen.

    Ved seneste GF var der stor tilslutning til at bestyrelsen arrangerede hjerteredningskursus og gentog en af de populære naturvandringer med Naturvejleder Jørgen Stoltze. Vi fik arrangeret begge, men tilstrækkelig tilslutning udeblev og begge arrangementer måtte desværre aflyses.

    Bestyrelsen har arbejdet med, at anskaffe nye skilte med anbefalet hastighed på 20 km. Processen kom imidlertid på pause – i lighed med andre tiltag, idet vi pludselig mistede vores fantastiske kasser gennem 6 ½ år.                                                                         Bestyrelsen tilkendegav vores medfølelse med familiens tab, med en buket til Jes Hilflings bisættelse på vegne af alle medlemmer i grundejerforeningen. Dette afstedkom naturligvis en del konsekvenser for bestyrelsen. Bl.a. blev foreningens bankkonto og hjemmeside lukket, foreningens CVR nr skulle overdrages til ny ansvarlig og domænet Asgerslyng.dk gik i arv til fam. Hilfling.                                                                                Al post til foreningen blev tilsendt Jes private e-mailadresse, og blev til rykkere på et par fakturaer, inden de ved hjælp af Jes hjælpsomme søn, blev videresendt til min e-mail.    Som forperson, har jeg derfor måttet sætte mig ind i rigtig mange nye administrative opgaver og har heldigvis fået god vejledning af hjælpsomme personer i diverse instanser. Og - heldigvis har vi gennem et par år betalt fuldmagt til, at jeg, foruden Jes, kunne tilgå bankkontoen – dét kom til gavn i denne situation. Regninger, rykkere og udlæg blev betalt. Og vores hjemmeside domæne blev frigivet efter 1 måned, så vi igen kunne erhverve det.

    Og så var det regnskabet!… og… der er en god grund til at det ikke er mig, der er kassér!  Det har været en mundfuld! Dét må jeg sige! Ikke fordi vi har et særligt stort eller kompliceret regnskab – tværtimod, men jeg taler og forstår ikke ”regnskabssproget”. Og at overtage en anden persons systemer, er heller ikke det letteste… men det er heldigvis endt lykkeligt med, at sønnen af min gode nabo og foreningens revisor, Mariane, lever af at lave regnskaber, og har hjulpet mig på den fineste og mest professionelle måde, - så selv jeg nu forstår – i hvert fald lidt ”regnskabsk”. Tusind tak til Marianes søn Peter for at bistå vores lille forening med årets regnskab. En tak også til Jette Tang, der som suppleant har indtrådt i bestyrelsen og deltaget på bedste vis i to af møderne. Men bestyrelsen står fortsat uden en person til at varetage kassér posten – så vores håb er selvfølgelig, at der er én blandt jer, der har lyst til at påtage sig opgaven i samarbejde med os i bestyrelsen. Men det kommer vi til på et senere punkt på dagsordenen.

    Og så til et tilbagevendende emne: Beskæring af træer og buske på sommerhusvejene. Bestyrelsen anbefaler, at man som grundejer sætter sig ind i reglerne og følger dem. Reglerne er specificeret i Odsherreds kommunes Sommerhusnyt juli 2024. Herfra har jeg klippet data, der er relevante for Asgers Lyng, som omdeles her og vedhæftes den efterfølgende udsendelse af referatet fra GF.

    Vi har holdt 5 bestyrelsesmøder, på skift hos hinanden, og herudover har forperson NB deltaget i to revisionsmøder samt SAGTs årlige repræsentantskabsmøde, som mest omhandlede de store udfordringer mange grundejere har haft pga de store regnmængder, medførende oversvømmelser, - også i områder, der aldrig tidligere har haft problemer med regnvand. Forsamlingen stemte for SAGTs eget forslag om, at afsætte kr. 100.000 til at berørte foreninger kan søge om økonomisk hjælp til professionel rådgivning ift. at løse aktuelle og kommende regnvands udfordringer. Mange foreninger udtrykte utilfredshed med de ufatteligt mange affaldscontainere, der står mere eller mindre halv- og heltomme og skæmmer veje og natur. Og en ny udfordring er desværre tilkommet i form af rådden lugt fra fraktionen med bio-affald, der kan lugtes på mange meters afstand. Når det biologiske affald kun afhentes x 1 ugl. nedbrydes en del til flydende materiale, som efter tømning ligger i containerens bund og udvikler ildelugtende bakterier.    Det betyder, at vi er nødsaget til at rengøre vores bio-affalds container jævnligt, når den er i brug - især i sommermånederne, hvor nedbrydningsprocesserne øges i varmen.                                                                                                                      Måske kan aviser i bunden af containeren opsuge evt. safter, og udskiftes med jævne mellemrum? Alle gode ideer til, hvordan vi løser dette problem er velkomment, og lad os give hinanden et tip hvis ens container står og sender ildelugtende oudeur ud til forbipasserende og naboerne (hertil kan ringelisten benyttes!)                                            På Odsherred kommunes hjemmeside anbefales at bruge varmt vand med eddike og salt, samt en gulvskrubbe til rengøringen. Og de fraråder at bruge svært nedbrydelige rengøringsmidler, med mindre rengøringsvandet hældes i kloak/afløb. Det er ikke svært at forestille sig, hvordan der kan komme til at ”dufte” rundt om på sommerhusvejene, hvis ikke det findes gode løsninger på denne udfordring. 

    Afslutningsvis vil jeg gerne takke Helle for godt samarbejde, de mange fine referater samt opdatering af medlemslister og ringelisten.Og i år en særlig tak til Mariane, som tålmodigt har lyttet til mine forsøg på at lære regnskabsk.Og for sidste gang sender jeg en kærlig og taknemmelig tanke til Jes for hans mangeårige bidrag til foreningens stabile økonomi og en trofast opbakning til bestyrelsesarbejdet.

    Forperson

    Nina Baun